maandag 14 oktober 2013
Schuitje varen ....
Het zal de meesten niet ontgaan zijn: in het (zuid)westen van Nederland is gisteren erg veel regen gevallen. Vooral Goeree-Overflakkee heeft het zwaar te verduren gehad en ik moest meteen denken aan de dijkjes waar ik vorige week nog overheen gefietst ben op weg naar Zierikzee, waar ik bij de bank een paar enveloppen moest ophalen (en nee, dat kon de bank niet naar het filiaal in Gouda doorsturen).
Hoog op zo'n dijk kun je ook blijven fietsen als het land bijna als een badkuip volgelopen is met regenwater. Hoe anders was dat in Rotterdam en omgeving. Op diverse plaatsen kwam ik vanmorgen tijdens het fietsen opeens bij een grote watervlakte aan. Omdat ik daar wel eens vaker kom (ik schijn daar in de buurt te werken) weet ik dat ergens onder dat water een weg of fietspad verstopt ligt. De lantaarnpalen die uit het water steken geven ook nog ongeveer aan waar, hoewel niet per se duidelijk is of het pad links, danwel rechts van de paal moet liggen.
Tip voor de wegbeheerders op dat soort plaatsen: geef de lantaarnpalen hoogtemarkeringen, zodat je direct kunt zien hoe diep het water is. Of het een dun laagje is waar prima doorheen te fietsen is, of dat het zo diep is dat zelfs de elektrische moter van een E-bike sissend en knallend de geest gaat geven.
In dit geval bleek de eerste vlakte zo'n 20 a 25 cm diep te zijn, waardoor je Quest opeens in een vaartuig verandert. Helaas met een open bodem, dus het water kwam flink naar binnen. Gelukkig konden telefoon etc tijdig op schoot genomen worden.
De vraag is natuurlijk of zulke markeringen zinnig zijn. Dat hangt er vanaf hoe vaak zo'n plek onder water komt te staan. Als dat meerdere keren per jaar is, dan is het zeker het overwegen waard. Een nieuw puntje van aandacht voor onze commissie infrastructuur?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten