donderdag 5 februari 2015

Draai om mijn oren

Als voorzitter van een vereniging ben je ook het uithangbord van de club. Dat is leuk als je op een beurs staat, of als je rondloopt op een fantastisch evenement als Cycle Vision.

Maar het betekent ook, dat je soms aangesproken wordt op wat je wel, of wat je juist niet doet. En welke keuzes je daarin maakt. Je vertegenwoordigt het bestuur en de vereniging.

Deze week kreeg ik van Toni dan ook een flinke draai om mijn oren, omtrent het (gebrek aan) beleid en initiatief dat we als bestuur voeren. En dat we ons daarover op de komende ledenvergadering (7 maart in Hoevelaken) maar eens moeten verantwoorden.

En Toni heeft natuurlijk helemaal gelijk. Daarom (en op zijn verzoek) hieronder als een soort ingezonden brief, het discussiestuk dat Toni stuurde. Met aan jullie allen het verzoek om, bij voorkeur in Hoevelaken, maar ook op andere manieren, te reageren, actie te ondernemen en mee te denken.

Ondertussen ga ik als voorzitter en gaan wij als bestuur natuurlijk zorgen dat we voor Toni en alle andere leden van onze geweldige vereniging een goed verhaal hebben als antwoord op dit discussiestuk. Ik verklap nog niet wat daar allemaal in zal staan. Dat komt nog wel.

Toni: bedankt voor deze draai om mijn oren! Ik kan hem goed gebruiken.

Een jaar geleden kondigde u drie speerpunten voor het beleid van komend jaar aan. Een daarvan was F12. Dit is een project dat al een paar jaar loopt. Tijdens de ALV van 2014 vroeg ik wat daar inmiddels bereikt is. Het antwoord was toen, tot mijn grote verbazing: niets. Dat is jammer, niet alleen voor midden Nederland, de lessen die geleerd konden zijn bij dit project zouden ook mensen die in andere gebieden iets willen organiseren kunnen helpen. Zo ben ik bijvoorbeeld een warm voorstander van een F58. Toen vroeg ik me af hoe iets wat in een aantal jaren nog geen resultaat op heeft geleverd, dit jaar wel tot resultaat zou kunnen leiden, maar ik heb besloten u het voordeel van de twijfel te geven. Helaas moet ik concluderen dat er ook dit jaar niets gebeurd is. Als dat wel zo zou zijn, had ik verwacht daar een bericht op ligfiets.net over gelezen te hebben, of misschien op het blog van Kees. Maar zelfs in de bestuursnotulen kan ik er niets over terug vinden. Even sceptisch was ik over de andere punten ligfiets.net en leden. Ook daar heb ik niets (Behalve de zaken die ieder jaar al gebeuren, wat ik waardeer, maar ik had een uitbreiding verwacht) van gemerkt. Ik weet dat Kees heeft aangekondigd dat de ledendag alleen zou plaats vinden als er leden zich zouden aanmelden die dat zouden organiseren. Toch denk ik dat het niet voldoende is als het bestuur alleen roept dat er iets moet gebeuren. Nu zeg ik niet dat het ik het beter kan. Dat heb ik al eens eerder gedaan, ik heb geleerd dat je in deze vereniging dat dan meteen mag bewijzen, daar heb ik op dit moment geen zin in. Toch wil ik het bestuur in overweging geven om een andere koers te gaan varen. Allereerst is het van belang te beseffen dat ligfietsers eigenwijze personen zijn, die niet meteen in de houding springen als een bestuur iets roept. Dan zijn er wat mij betreft twee opties: 1) Het bestuur neemt een meer activerende houding aan met betrekking tot de speerpunten of 2) Het bestuur beperkt zich tot een faciliterende taak m.b.t. de zaken die de leden uit zich zelf al organiseren. Persoonlijk vindt ik optie twee een zwaktebod en hoop dat het bestuur de energie op kan brengen om leden actief te motiveren en helpen om zaken voor de vereniging te organiseren. Als dat zo is wil ik ook graag een opmerking over de speerpunten maken. Het lijkt mij niet goed om als Neptunus met een drietand rond te lopen. Beter is het om een speerpunt te kiezen. Wat mij betreft zou dat moeten zijn: Meer mensen laten ligfietsen. Ik hoop met u en de andere leden tijdens de ALV over deze mail te mogen discussiëren. Daartoe mag u deze mail ook onder de leden verspreiden. Met vriendelijke groet, Toni Cornelissen bezorgd NVHPV-lid

7 opmerkingen:

  1. F12? F58? Geen idee waar dit over gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Belle,
    Je onderstreept hiermee Toni's punt. Onbekendheid met F12 (en andere Fzoveel).
    De F12 is "ons" fietsalternatief voor de A12. De snelweg van Den Haag naar Arnhem (en daar voorbij). Als echte fietssnelweg van 130 km. Door voor fietsers dezelfde snelwegeisen als voor automobilisten te hanteren (voldoende breedte, ongelijkvloerse kruisingen, ruime bochten, goed wegdek,....) kun je pas écht van een fietssnelweg spreken. Als de ideale F12 er ligt, kan je in 3 (en een half) uur van Arhem naar Den Haag fietsen.
    De F58 is dan het fietsalternatief voor.... de A58.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me dan weer af waarom we iets met die plaatselijke wensen moeten doen. Bot gezegd: het interesseert me niet echt. Te ver van mijn bed. Ik ga ook niet met mijn wensen voor het (snel-)fietspad in mijn buurt bij de NVHPV buurten.
    Wat wel interessant is, dat we als ligfietsclub in samenwerking met andere fietsclubs (of CROW e.d.) tot overeenstemming komen hoe fietspaden ingericht horen te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Theo,
    De F12 is juist bedoeld als demonstratieproject. Dwars door het land en - niet geheel toevallig - min of meer parallel aan de oudste autosnelweg van Nederland.
    De F12 gebruiken we als kapstok om aan te geven hoe we het echte lange afstandsfietsen een boost kunnen geven. Om een omslag in het denken te krijgen. Dat anderen daar dan weer van kunnen leren voor trajecten in hun eigen omgeving is dan extra winst. Dat meer lokaal oppikken mag dan inderdaad .... lokaal gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij willen een F27: van de Stichtse brug naar het MediaPark in Hilversum.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog even een nabrander: als ik iets over die speerpunten op officiele NVHPV pagina's op Ligfiets.net wil lezen dan lukt me dat niet. Allerlei notulen etc. maar geen speerpunten. Dat helpt natuurlijk ook niet ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een goede opmerking Paul! Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb de verenigingspagina aangepast en er een hoofdstukje "speerpunten" aan toegevoegd. Nog niet heel uitgebreid, maar het is zeker de moeite waard om daar verder mee aan de slag te gaan. Bedankt voor deze suggestie!

    BeantwoordenVerwijderen