zondag 20 december 2015

Grenzen verleggen: 100.000 km

Woensdagochtend was het zover: mijn Quest zou een bijzondere grens passeren. Voor vertrek nam ik nog een fotootje van de kilometerteller, want aan het eind van de rit zou er nog maar een heel klein getalletje staan. Jawel: 100.000 km met dezelfde fiets!
Nu zijn er al diverse anderen die mij hierin zijn voorgegaan, maar voor mij is dit nu dus de fiets met de meeste kilometers ooit. Naar schatting 20 a 25% van de kilometers die ik in mijn leven gefietst heb, met deze ene mooie, rooie, Draak van een fiets!

In een kleine zes jaar tijd bij elkaar gefietst. En vrijwel altijd met heel veel plezier. En er gaat nog meer komen, want hij moet minstens 10 jaar (of 200.000km) meegaan. Voorlopig is het dus nog een blijvertje!

zondag 27 september 2015

Meedenken werkt echt

Ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg. 

WAAAAAT?

Ja, ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg: de A13/16 bypass rondom Rotterdam. Het besluit om dit extra stuk asfalt neer te leggen is al een tijd geleden genomen en valt niet tegen te houden. Als dat zo is, dan kun je maar beter zorgen dat er zoveel mogelijk voor- en zo min mogelijk nadeel uit voortkomt. En dat betekent meepraten als je daartoe de kans krijgt.

En voor deze bypass was dat het geval, zoals ik eerder in dit blog beschreef. De bypass betekent dat het gebied ten noorden van Rotterdam stevig op de schop gaat. Een ideale gelegenheid natuurlijk om ook voor fietsers verbeteringen te realiseren. Dat was - en is - de insteek die we hadden bij het meepraten in maart 2014.

En nu, sinds 25 september, ligt het Ontwerp Trace Besluit (OTB) ter inzage en kunnen mensen hun zienswijze inleveren. 

Natuurlijk ben ik al die plannen en schetsen meteen gaan bestuderen. Ik nodig iedereen uit om dat te doen, je steekt er nog wat van op! 
Waar ik blij van word is dat de fiets niet alleen in vrijwel elk stuk wordt genoemd, maar ook echt serieus genomen wordt. Voor zover ik kan zien zijn alle suggesties die we als fietsers hebben ingebracht ook meegenomen in de nu uitgewerkte plannen. Als dat de inspraak overleeft, gaan we er flink op vooruit: verbeterde kwaliteit fietspaden, breder waar er veel fietsers zijn, verbindingen die zo min mogelijk onderbroken zijn, flink wat tunneltjes en viaducten om vrije doorgang te hebben.

De planning is dat in 2017 met de werkzaamheden begonnen wordt en dat deze in 2022 afgerond zijn. Maar al ver voor die tijd zullen de eerste deelstukken opgeleverd worden.

Wordt vervolgd.


maandag 7 september 2015

Laatste kans om mee te tellen

We kunnen echt meetellen als ligfietsers.
Mede naar aanleiding van mijn vorige bericht hebben heel wat ligfietsers zich ook aangemeld voor de fietstelweek. Hun fietsen telt dus al mee. Waar je fietst, waar je wel, of juist niet, kunt doorfietsen. Waar je onnodig stilstaat: dit alles wordt onderzocht in de fietstelweek. Hoe meer ligfietsers meedoen, hoe meer ook onze manier van fietsen meetelt.

En nu gaat de fietstelweek al bijna van start. Dus als je ook jouw fietsgedrag mee wilt laten tellen, dan heb je nog heel even de tijd om de Fietsapp te downloaden en te activeren (helaas alleen iOS en Android).
De meeste provincies zijn al behoorlijk vertegenwoordigd, maar vooral Zeeland, Friesland, Drenthe en Flevoland lopen nog flink achter in mee-tellers. Dus juist daar telt jouw fietsen extra zwaar mee.

Kijk even voor de details op de fietstelweek website. En bedenk: hoe meer ligfietsers zich laten meetellen, hoe meer het ligfietsen meetelt! Hier ligt een kans!

vrijdag 21 augustus 2015

We gaan echt meetellen!

En deze keer gaan we letterlijk meetellen.

We gaan tellen hoeveel we fietsen, waar we fietsen, hoe hard we fietsen en hoeveel we stil staan tijdens het fietsen. In de week van 14 tot en met 21 september aanstaande.

Op initiatief van o.a. de fietsersbond wordt er namlijk de fiets-telweek gehouden. Zoveel mogelijk fietsers gebruiken hun smart-phone om hun fietsgedrag in die periode te  meten, onder het mom van Meten, Weten, Verbeteren wordt geprobeerd om het fietsgedrag goed in kaart te brengen. Dat wordt uitgebreid beschreven in de website van de fiets-telweek. Het gebeurt met de "App de Fiets" app voor android en iOS. Een eenvoudige app die automatisch bepaald welke beweging fietsen is en welke niet.

Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is dat men zich meteen bewust is dat ligfietsers en velomobilisten nogal eens een stukje sneller fietsen dan de doorsnee fietsers (net als racefietsers overigens). Daar wordt speciaal aandacht aan geschonken.
  • Hoe zorg ik dat mijn verplaatsingen per ligfiets/velomobiel als fietsverplaatsingen worden meegeteld?
    Velomobielen (en ook gewone ligfietsen) halen veel hogere snelheden dan gewone en elektrische fietsen. Daarom kan het zijn dat de verplaatsingen met deze vervoermiddelen niet automatisch herkend worden als fietsverplaatsing. Voor een goede registratie van verplaatsingen per velomobiel zijn daarom aanvullende handelingen bij de verwerking van de gegevens nodig. Wanneer je veel verplaatsingen per ligfiets/velomobiel maakt, kun je dit expliciet bij ons melden, via een mail aan vragen@fietstelweek.nl. Op basis van de combinatie van emailadres en gemaakte verplaatsingen kunnen we ervoor zorgen dat ook deze verplaatsingen goed geregistreerd worden. LET OP: vul ook je emailadres in bij het activeren van de App de Fiets! App.
Op mijn vraag hoe dat dan moet met de echt snelle fietsers kreeg ik het volgende antwoord, dat ik graag met jullie deel:

  • Beste Kees,
  •  
  • Bedankt voor je interesse in de Nationale Fiets Telweek. Omdat we de app voor alle deelnemers (dus ook de minder fanatieke fietsers) zo eenvoudig mogelijk wilden houden, is ervoor gekozen dat men niet steeds de app hoeft te activeren als men gaat fietsen. Dat betekent dat er veel verplaatsingen worden geregistreerd, waarbij op basis van snelheid de velomobiel/ligfiets vaak niet direct als fiets herkend wordt.
  • Aangezien deze opmerking/vraag al vaker voorbij is gekomen, zoeken we nog wel naar een oplossing om dergelijke vervoersmiddelen specifiek mee te nemen in het onderzoek. Dit zal dan op een meer handmatige manier moeten, waarbij de verwerking van de data veel meer tijd gaat kosten en de anonieme deelname niet meer gegarandeerd kan worden. We kunnen de verplaatsingen van velomobiel- of ligfietsrijders er dan namelijk op basis van emailadressen eventueel uit filteren, wanneer hier specifiek door de velomobielrijders toestemming voor wordt gegeven. We komen hier via een bericht/vraag op de website nog op terug.
Nu denk ik dat hoe meer wij als veel-fietsers meedoen, hoe beter ook rekening gehouden kan worden met onze manier van fietsen: veel, ver, vaak. Dus ik wil iedereen van harte aanbevelen om ook mee te doen. Want dan tellen we mee! Letterlijk en figuurlijk.

En natuurlijk kun je dit bericht ook delen, doorsturen enzovoorts. En in de commentaren vertellen dat je wel, of waarom je beslist niet mee doet!

PS, Op dit moment hebben zich 2700 mensen aangemeld om mee te doen. Echter, de provincies Flevoland (58), Friesland (52), Drenthe (52) en Zeeland (21) blijven fors achter bij de andere provincies. Dus juist in die provincies kun je verschil maken

vrijdag 19 juni 2015

Cycle Vision in een nieuw jasje. Wat gaat het worden?

Over een half uur of zo, stap ik ook in mijn fiets. Tent, slaapzak en andere spullen zitten er al in. Met wind in de rug op weg naar Venray, waar voor het tweede jaar op rij Cycle Vision op de Raceway wordt georganiseerd.

Het team dat hier al een hele tijd heel hard mee aan de slag is geweest, heeft zijn best gedaan om het evenement flink uit te breiden. Hiermee hebben ze invulling gegeven aan de lang gekoesterde wens om nog-niet-fietsers en nog-niet-liggers in contact te brengen met de al-wel-liggers.

En laten we wel wezen, ook al heeft de ligfiets in veel situaties grote voordelen ten opzichte van andere fietsen, toch is ook de MTB-er en de racefietser iemand die op eigen kracht vooruit gaat, dus ook een HPV-er.

Er wordt verwacht dat deze nieuwe opzet heel veel meer mensen naar CV laat komen. Dat maakt het evenement ook voor standhouders veel interessanter, dus meer stands en van meer varieteit. En dat is voor iedereen leuk.

Ik ben benieuwd. We hebben met elkaar een flinke gok gemaakt om het op deze manier aan te pakken. Natuurlijk zullen er nog voldoende leermomenten en verbeterpunten opgemerkt worden, maar ik hoop van harte dat ik zondag aan het eind van de middag een tevreden "afsluit en bedank" praatje kan houden.

Komen jullie ook allemaal een steentje bijdragen?

Tot in Venray!

donderdag 26 maart 2015

Ligfietsdag trekt veel belangstelling van radiostations. Wie doet er mee?


Niet alleen de EO heeft bedacht dat het - vanwege de ligfietsdag(en) komend weekend - leuk is om een ligfietser in het radioprogramma te krijgen, Ook het Vara/BNN programma Live vanuit Klazienaveen laat weten geïnteresseerd te zijn in een enthousiaste ligfietser (V/M) die in het programma komt praten over ligfietsen en wat daar nou leuk aan is. Het liefst iemand van onder de 40 (maar iets ouder, maar jong van geest mag ook).

De producer van het programma is in ieder geval erg enthousiast om vrijdagavond (27 maart) iemand naar Hilversum te laten komen om als gast in het programma mee te doen. Wie even rechtstreeks contact met mij opneemt kan de volledige gegevens krijgen om in contact te komen. Een uitstekende gelegenheid om het ligfietsen te promoten, dus, wie wil?

*UPDATE*
Soms moeten dingen heel snel gaan en in dit geval waren we met elkaar net niet snel genoeg en heb ik ons afgemeld. Wel hebben we afgesproken om een volgende keer het nog eens te proberen.

Dus, mocht je op zich interesse hebben om eens een keer op deze manier het ligfietsen te kunnen/willen promoten, dan nodig ik je van harte uit om je bij mij aan te melden, zodat je op de shortlist kunt komen te staan.

donderdag 5 maart 2015

Nederlands Kampioen of elektrisch fietsen?

Soms vragen mensen mij wel eens wie eigenlijk Nederlands Kampioen ligfietsen is. En tot nu toe moet ik daarover het antwoord schuldig blijven. Maar daar gaat wellicht verandering in komen, afhankelijk van hoe het zaterdag op de ledenvergadering van de NVHPV zal gaan.
In Hoevelaken komt dit onderwerp aan de orde.

We zullen dit onderwerp dan in een knus gezelschap kunnen bespreken. Veruit de meeste leden van onze vereniging vinden alles wat wij als bestuur vinden goed. Ze hebben zich tenminste nog niet aangemeld om zaterdag bij onze ALV aanwezig te zijn.

Dat schept voor ons als bestuur natuurlijk wel de mogelijkheid om wat stevige vernieuwingen door te voeren. Misschien moeten we, meegaand met de tijdgeest, elektrisch ondersteund ligfietsen als speerpunt van ons beleid kiezen voor 2015 en 2016? Als je hier ook een mening over hebt, is de ALV de juiste plaats om dat te laten horen.

woensdag 18 februari 2015

Van harte uitgenodigd

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik alle leden* van de ligfietsvereniging NVHPV van harte uitnodigen voor de jaarvergadering, de aansluitende heerlijke gezamenlijke maaltijd.  En, voor wie wil, een leuke en gezellige avond (met overnachting en ontbijt).
Deze keer lekker centraal bij scouting Hiawatha te Hoevelaken.

Iedereen is uitgenodigd.  Victor en zijn team staan klaar om voor eten en drinken te zorgen (dankjewel alvast). Alleen voor het doen van inkopen zouden we het fijn vinden als mensen zich vooraf even inschrijven. Dat kan via deze link.De maaltijd en andere versnaperingen worden je door de vereniging aangeboden.

*De jaarvergadering is voor leden. Alle ligfietsers en andere in mensaangedreven voertuigen geinteresseerden kunnen lid worden, dat kan zelfs ter plekke.

donderdag 5 februari 2015

Draai om mijn oren

Als voorzitter van een vereniging ben je ook het uithangbord van de club. Dat is leuk als je op een beurs staat, of als je rondloopt op een fantastisch evenement als Cycle Vision.

Maar het betekent ook, dat je soms aangesproken wordt op wat je wel, of wat je juist niet doet. En welke keuzes je daarin maakt. Je vertegenwoordigt het bestuur en de vereniging.

Deze week kreeg ik van Toni dan ook een flinke draai om mijn oren, omtrent het (gebrek aan) beleid en initiatief dat we als bestuur voeren. En dat we ons daarover op de komende ledenvergadering (7 maart in Hoevelaken) maar eens moeten verantwoorden.

En Toni heeft natuurlijk helemaal gelijk. Daarom (en op zijn verzoek) hieronder als een soort ingezonden brief, het discussiestuk dat Toni stuurde. Met aan jullie allen het verzoek om, bij voorkeur in Hoevelaken, maar ook op andere manieren, te reageren, actie te ondernemen en mee te denken.

Ondertussen ga ik als voorzitter en gaan wij als bestuur natuurlijk zorgen dat we voor Toni en alle andere leden van onze geweldige vereniging een goed verhaal hebben als antwoord op dit discussiestuk. Ik verklap nog niet wat daar allemaal in zal staan. Dat komt nog wel.

Toni: bedankt voor deze draai om mijn oren! Ik kan hem goed gebruiken.

Een jaar geleden kondigde u drie speerpunten voor het beleid van komend jaar aan. Een daarvan was F12. Dit is een project dat al een paar jaar loopt. Tijdens de ALV van 2014 vroeg ik wat daar inmiddels bereikt is. Het antwoord was toen, tot mijn grote verbazing: niets. Dat is jammer, niet alleen voor midden Nederland, de lessen die geleerd konden zijn bij dit project zouden ook mensen die in andere gebieden iets willen organiseren kunnen helpen. Zo ben ik bijvoorbeeld een warm voorstander van een F58. Toen vroeg ik me af hoe iets wat in een aantal jaren nog geen resultaat op heeft geleverd, dit jaar wel tot resultaat zou kunnen leiden, maar ik heb besloten u het voordeel van de twijfel te geven. Helaas moet ik concluderen dat er ook dit jaar niets gebeurd is. Als dat wel zo zou zijn, had ik verwacht daar een bericht op ligfiets.net over gelezen te hebben, of misschien op het blog van Kees. Maar zelfs in de bestuursnotulen kan ik er niets over terug vinden. Even sceptisch was ik over de andere punten ligfiets.net en leden. Ook daar heb ik niets (Behalve de zaken die ieder jaar al gebeuren, wat ik waardeer, maar ik had een uitbreiding verwacht) van gemerkt. Ik weet dat Kees heeft aangekondigd dat de ledendag alleen zou plaats vinden als er leden zich zouden aanmelden die dat zouden organiseren. Toch denk ik dat het niet voldoende is als het bestuur alleen roept dat er iets moet gebeuren. Nu zeg ik niet dat het ik het beter kan. Dat heb ik al eens eerder gedaan, ik heb geleerd dat je in deze vereniging dat dan meteen mag bewijzen, daar heb ik op dit moment geen zin in. Toch wil ik het bestuur in overweging geven om een andere koers te gaan varen. Allereerst is het van belang te beseffen dat ligfietsers eigenwijze personen zijn, die niet meteen in de houding springen als een bestuur iets roept. Dan zijn er wat mij betreft twee opties: 1) Het bestuur neemt een meer activerende houding aan met betrekking tot de speerpunten of 2) Het bestuur beperkt zich tot een faciliterende taak m.b.t. de zaken die de leden uit zich zelf al organiseren. Persoonlijk vindt ik optie twee een zwaktebod en hoop dat het bestuur de energie op kan brengen om leden actief te motiveren en helpen om zaken voor de vereniging te organiseren. Als dat zo is wil ik ook graag een opmerking over de speerpunten maken. Het lijkt mij niet goed om als Neptunus met een drietand rond te lopen. Beter is het om een speerpunt te kiezen. Wat mij betreft zou dat moeten zijn: Meer mensen laten ligfietsen. Ik hoop met u en de andere leden tijdens de ALV over deze mail te mogen discussiëren. Daartoe mag u deze mail ook onder de leden verspreiden. Met vriendelijke groet, Toni Cornelissen bezorgd NVHPV-lid

zondag 1 februari 2015

Prachtige Fiets en Wandelbeurs

Moe maar voldaan ben ik weer thuis, na afloop van de Fiets- en Wandelbeurs in de RAI in Amsterdam. Door de inzet van een flinke groep vrijwilligers hebben we De Ligfiets en  de vereniging prachtig voor het voetlicht kunnen brengen.

Samen met de ligfietsfabrikanten Nazca, Challenge, Velomobiel.nl en M5 en Ligfietsspecialist ACE vormden we een heus Ligfietseiland, vlak bij het probeerparcours. Daar kon onder andere met een ligfietstandem, een Hase Pino, een trike en een gewone ligfiets gereden worden. De wisselwerking was uitstekend en heel wat mensen die het vooraf niets vonden, hebben toch even geprobeerd hoe het is om op een ligfiets te liggen. En hoe! Nogal eens duurde het een hele tijd voor ze weer uit die comfortabele zetel wilden opstaan. En dan meteen door naar het probeerparcours natuurlijk.

Of mensen die al jarenlang met een ligfiets rijden, maar nog geen kennis hadden gemaakt met onze vereniging. Nou, dat is natuurlijk rechtgezet en er zijn weer heel wat nieuwe leden bij gekomen. Welkom bij de club!

Dit alles was alleen maar mogelijk doordat flink wat mensen hebben gereageerd op de oproep om bij te dragen als vrijwilliger op de beurs. Joyce, Francien, Piet, Hein, Rob, Victor, Gerrit, Henk en Jesse: allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie energieke en enthousiaste bijdrage!

maandag 12 januari 2015

Ligfiets-eiland op de Fiets- en Wandelbeurs (enkele vrijkaarten beschikbaar)

Jawel, je leest het goed! Tijdens de komende Fiets- en Wandelbeurs in de RAI in Amsterdam, op 31 januari en 1 februari, zal er een heus ligfietseiland zijn. Diverse ligfietsbedrijven en de vereniging NVHPV zullen zich daar presenteren. Er zijn ook ligfietsen op het probeerparcours.

Vrijkaartjes
De NVHPV staat er natuurlijk om geïnteresseerde bezoekers van alles en nog wat te vertellen over ligfietsen. En wie kunnen dat beter dan onze eigen enthousiaste leden? Er is al een aardig team dat klaar staat om dit te doen, maar we hebben nog een paar plaatsen over. Enthousiaste leden die een dag(deel) helpen om de stand te bemensen. Wij zorgen dan natuurlijk voor je toegangsbewijs. Een aantal uren meehelpen op de stand (dat is al de moeite waard) en daarnaast ook de gelegenheid zelf rond te kijken.

Er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar, dus meld je door een mail te sturen. Vertel daarin of je de zaterdag of juist de zondag wilt komen helpen. En misschien nog wat extra ideetjes meebrengen.
Wij kijken er naar uit!