zondag 27 september 2015

Meedenken werkt echt

Ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg. 

WAAAAAT?

Ja, ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg: de A13/16 bypass rondom Rotterdam. Het besluit om dit extra stuk asfalt neer te leggen is al een tijd geleden genomen en valt niet tegen te houden. Als dat zo is, dan kun je maar beter zorgen dat er zoveel mogelijk voor- en zo min mogelijk nadeel uit voortkomt. En dat betekent meepraten als je daartoe de kans krijgt.

En voor deze bypass was dat het geval, zoals ik eerder in dit blog beschreef. De bypass betekent dat het gebied ten noorden van Rotterdam stevig op de schop gaat. Een ideale gelegenheid natuurlijk om ook voor fietsers verbeteringen te realiseren. Dat was - en is - de insteek die we hadden bij het meepraten in maart 2014.

En nu, sinds 25 september, ligt het Ontwerp Trace Besluit (OTB) ter inzage en kunnen mensen hun zienswijze inleveren. 

Natuurlijk ben ik al die plannen en schetsen meteen gaan bestuderen. Ik nodig iedereen uit om dat te doen, je steekt er nog wat van op! 
Waar ik blij van word is dat de fiets niet alleen in vrijwel elk stuk wordt genoemd, maar ook echt serieus genomen wordt. Voor zover ik kan zien zijn alle suggesties die we als fietsers hebben ingebracht ook meegenomen in de nu uitgewerkte plannen. Als dat de inspraak overleeft, gaan we er flink op vooruit: verbeterde kwaliteit fietspaden, breder waar er veel fietsers zijn, verbindingen die zo min mogelijk onderbroken zijn, flink wat tunneltjes en viaducten om vrije doorgang te hebben.

De planning is dat in 2017 met de werkzaamheden begonnen wordt en dat deze in 2022 afgerond zijn. Maar al ver voor die tijd zullen de eerste deelstukken opgeleverd worden.

Wordt vervolgd.


3 opmerkingen:

  1. Ik blijf als fietser liever zo ver mogelijk weg van autowegen en al helemaal drukke snelwegen.....fijnstof, PAK's (roet), benzeen.....

    Gelukkig is er meestal tussen steden een netwerk van rustige landwegen die voor ligfietsers net zo goed kunnen zijn om lekker door te rijden. En liever een suk om rijden dan naast zo'n weg, laat staan iedere (werk)dag !

    Ik zou dan ook 0 belang hechten aan fietspaden langs zo'n trace of het belang van fietsers wat betreft een stuk snelweg :-)) Het is in mijn ogen geen plaats voor fietsers, noch zou je daar als fietser in de buurt willen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik blijf liever zo ver mogelijk van autoverkeer. Helaas ontkom je er in de randstad niet aan om regelmatig in de buurt van snelwegen te zijn. Hier betekent het dat je uit het drukste stadsverkeer kunt blijven zonder 10 a 15 km per enkele reis om te moeten rijden. En als je er toch moet zijn, dan het liefst zo soepel en comfortabel mogelijk.
    Maar het staat je vrij om er geen gebruik van te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je geen keus hebt is makkelijk doorrijden over mooie fietspaden en/of een efficientere route ontsluiten die er nog niet was een heel goede zaak. Dan kan een fiets pakken aantrekkelijker worden. Ik begrijp hoe dat toch wenselijk danwel heugelijk kan zijn :-))

    Ik heb wel eens gelezen dat zelfs bij smog sporten meer voordelen gaf dan niet bewegen bij smog. Tenzij je onderliggende ziektes hebt die smog zoweizo verergert.

    Maar ik heb wel een keus. En vind het geen fijn idee dat je veel meer lucht aanzuigt als je flink doorrijdt in je velomobiel ( of fiets/ligfiets ) en dus ook veel meer ongezonde stoffen moet binnenkrijgen. En tuurlijk is in een auto zitten en in de file stilstaan nog stukken ongezonder op ieder vlak.

    Ik rij per slot van rekening velomobiel voornamelijk om mijn gezondheid te onderhouden ( milieu speelt daar wel een, maar een veel kleine rol in ) en dus ga ik dan ook keuzes maken die dat nog verder doortrekken.

    En ja...ik heb ook gelezen dat gezondheid uiteindelijk een kwestie van sterke of zwakkere genen is, waar vrijwel niets aan te doen valt al sport je tot je een ons weegt of eet je gras/groenten als een konijn. Daar kun je pech mee hebben of geluk. En dat beseffende kun je eigenlijk best langs een snelweg fietsen. Het is voornamelijk gewoon geen fris idee :-))

    BeantwoordenVerwijderen