zondag 7 februari 2016

Vers Bloed

Even een kort berichtje tussendoor.

In mijn vorige berichten - hier en in ons prachtige blad Ligfiets& - heb ik een dringende oproep gedaan om onze vereniging te versterken, al is het maar met 1 uurtje in de week.

Het doet me heel veel plezier hier te kunnen melden dat we met twee kandidaat bestuursleden in gesprek zijn. De eerste gesprekken zijn zeer goed verlopen en ik hoop binnenkort de namen van deze kandidaten bij de agenda van onze jaarvergadering te kunnen vermelden.

We zijn er echter nog niet. We zijn nog dringend op zoek naar een nieuwe secretaris en vooral ook naar mensen die de redactie van ons blad kunnen versterken. Voor meer informatie over het eerste kan met Peter Robbemond, onze secretaris, contact opgenomen worden, voor het tweede verwijs ik graag naar onze hoofdredacteur Maarten Sneep.

Op de jaarvergadering heeft het (oude) bestuur heel wat uit te leggen en dat gaan we ook doen. Maar graag doen we dat aan een zo groot mogelijke groep (kritische) leden van de NVHPV, dus kom massaal! Vooraf aanmelden is altijd fijn, maar alleen verplicht als je achteraf wilt mee-eten en/of wilt blijven overnachten in Hoevelaken.

Ook wie nog vragen of agendapunten heeft om te bespreken: laat je horen!

Tot binnekort allemaal.

zondag 31 januari 2016

Functies voor nieuwe vrijwilligers bij de NVHPV

Ik word er op gewezen dat het handig is om aan te geven waarvoor we precies vrijwilligers nodig hebben en hoeveel tijd dat kost. Om met dat laatste te beginnen: het kost altijd meer tijd dan je denkt, maar zelfs met 1 uur in de week kun je een verschil maken. Uiteindelijk spreken we dat soort dingen samen af.

Concreet

We hebben op ligfiets.net een lijstje met de meest urgente vacatures. Daar kun je alvast een aantal van de functies vinden die we graag willen invullen.

Meest urgent:

Wat daar nog niet op staat is de acute noodzaak voor nieuwe bestuursleden. Onze secretaris heeft al eerder aangegeven dat hij na de komende ledenvergadering (12 maart) zal vertrekken. Onze penningmeester zal in principe zijn taak per 12 maart neerleggen (afhangend van de ledenvergadering).

Voor beide functies geldt dat er verantwoordelijkheden bij komen die niet 123 even in een blogje te vatten zijn. Maar ze kunnen heel veel plezier opleveren (naast de nodige stress van tijd tot tijd). Met heel veel plezier ga ik per telefoon (of in direct contact) met mensen overleggen of deze functies wat voor ze zijn. 

Denk niet te snel dat het niets voor je is, bel me gewoon eens. Het nummer staat achterin de Ligfiets&.

zondag 24 januari 2016

Nieuwe krachten en contributie 2014 en 2015

Hallo,

Even een kort berichtje.

In eerder posts heb ik al eens laten doorschemeren dat het lastig is om alles binnen de ligfietsvereniging NVHPV te doen met het beperkte aantal mensen dat zich als vrijwilliger beschikbaar heeft gesteld. Daarom ben ik extra blij met de mensen die heel hard werken om alles gaande te houden. En met mensen die zich recent gemeld hebben om de gelederen te versterken. Zo heeft iemand zich gemeld om de ledenadministratie te gaan doen en krijgen we versterking aan de technische kant van het ligfiets.net team. Ook heeft er recent iemand met onze bestuursvergadering meegedraaid om te zien of dat een goede plek is om de NVHPV te versterken.

Hoera!

Het begin van de versterking is er. Nog een flinke weg te gaan, maar de toon is in ieder geval gezet.

Dat neemt echter niet weg dat de hoge werkdruk bij het team (vaak niet alleen binnen, maar ook buiten de vereniging erg druk) ook dingen mis heeft laten gaan. Zo is door een combinatie van technische en andere factoren de contributie-inning in 2014 en 2015 niet goed gegaan.
Wel zijn we bezig om de achterstanden weg te werken en we verwachten dat we op de ALV op 12 maart kunnen laten zien dat we op dit punt weer helemaal op orde zijn.

Even terug naar die contributie-inning. Daar zijn we nu mee begonnen de achterstand weg te werken. Er staat voor komende week een incasso voor 2 jaarcontributies klaar voor de leden die een machtiging hebben afgegeven. Dat is 2x € 20,00 plus eventueel de kosten voor NTFU lidmaatschap voor wie ook lid is van de toerligfietsvereniging. Voor alle andere leden staat een mail of brief klaar met de contributienota voor 2x € 21,50.

Maar zoals dat gaat als dingen eerder fout gingen: hier is misgegaan dat bij het uitzetten van de incasso de bijbehorende contributiebrief niet is verzonden. Een technisch mankement dat helaas niet meteen is opgemerkt. Ons excuus hiervoor, want dat had niet zo gemoeten.

De contributie 2016 zal eerst op de ALV besproken worden.

Ik hoop dat ik met een flink aantal van jullie tijdens de ALV verder kan spreken over wat er mis ging en hoe we zorgen dat het in de toekomst beter gaat.

zondag 20 december 2015

Grenzen verleggen: 100.000 km

Woensdagochtend was het zover: mijn Quest zou een bijzondere grens passeren. Voor vertrek nam ik nog een fotootje van de kilometerteller, want aan het eind van de rit zou er nog maar een heel klein getalletje staan. Jawel: 100.000 km met dezelfde fiets!
Nu zijn er al diverse anderen die mij hierin zijn voorgegaan, maar voor mij is dit nu dus de fiets met de meeste kilometers ooit. Naar schatting 20 a 25% van de kilometers die ik in mijn leven gefietst heb, met deze ene mooie, rooie, Draak van een fiets!

In een kleine zes jaar tijd bij elkaar gefietst. En vrijwel altijd met heel veel plezier. En er gaat nog meer komen, want hij moet minstens 10 jaar (of 200.000km) meegaan. Voorlopig is het dus nog een blijvertje!

zondag 27 september 2015

Meedenken werkt echt

Ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg. 

WAAAAAT?

Ja, ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg: de A13/16 bypass rondom Rotterdam. Het besluit om dit extra stuk asfalt neer te leggen is al een tijd geleden genomen en valt niet tegen te houden. Als dat zo is, dan kun je maar beter zorgen dat er zoveel mogelijk voor- en zo min mogelijk nadeel uit voortkomt. En dat betekent meepraten als je daartoe de kans krijgt.

En voor deze bypass was dat het geval, zoals ik eerder in dit blog beschreef. De bypass betekent dat het gebied ten noorden van Rotterdam stevig op de schop gaat. Een ideale gelegenheid natuurlijk om ook voor fietsers verbeteringen te realiseren. Dat was - en is - de insteek die we hadden bij het meepraten in maart 2014.

En nu, sinds 25 september, ligt het Ontwerp Trace Besluit (OTB) ter inzage en kunnen mensen hun zienswijze inleveren. 

Natuurlijk ben ik al die plannen en schetsen meteen gaan bestuderen. Ik nodig iedereen uit om dat te doen, je steekt er nog wat van op! 
Waar ik blij van word is dat de fiets niet alleen in vrijwel elk stuk wordt genoemd, maar ook echt serieus genomen wordt. Voor zover ik kan zien zijn alle suggesties die we als fietsers hebben ingebracht ook meegenomen in de nu uitgewerkte plannen. Als dat de inspraak overleeft, gaan we er flink op vooruit: verbeterde kwaliteit fietspaden, breder waar er veel fietsers zijn, verbindingen die zo min mogelijk onderbroken zijn, flink wat tunneltjes en viaducten om vrije doorgang te hebben.

De planning is dat in 2017 met de werkzaamheden begonnen wordt en dat deze in 2022 afgerond zijn. Maar al ver voor die tijd zullen de eerste deelstukken opgeleverd worden.

Wordt vervolgd.


maandag 7 september 2015

Laatste kans om mee te tellen

We kunnen echt meetellen als ligfietsers.
Mede naar aanleiding van mijn vorige bericht hebben heel wat ligfietsers zich ook aangemeld voor de fietstelweek. Hun fietsen telt dus al mee. Waar je fietst, waar je wel, of juist niet, kunt doorfietsen. Waar je onnodig stilstaat: dit alles wordt onderzocht in de fietstelweek. Hoe meer ligfietsers meedoen, hoe meer ook onze manier van fietsen meetelt.

En nu gaat de fietstelweek al bijna van start. Dus als je ook jouw fietsgedrag mee wilt laten tellen, dan heb je nog heel even de tijd om de Fietsapp te downloaden en te activeren (helaas alleen iOS en Android).
De meeste provincies zijn al behoorlijk vertegenwoordigd, maar vooral Zeeland, Friesland, Drenthe en Flevoland lopen nog flink achter in mee-tellers. Dus juist daar telt jouw fietsen extra zwaar mee.

Kijk even voor de details op de fietstelweek website. En bedenk: hoe meer ligfietsers zich laten meetellen, hoe meer het ligfietsen meetelt! Hier ligt een kans!

vrijdag 21 augustus 2015

We gaan echt meetellen!

En deze keer gaan we letterlijk meetellen.

We gaan tellen hoeveel we fietsen, waar we fietsen, hoe hard we fietsen en hoeveel we stil staan tijdens het fietsen. In de week van 14 tot en met 21 september aanstaande.

Op initiatief van o.a. de fietsersbond wordt er namlijk de fiets-telweek gehouden. Zoveel mogelijk fietsers gebruiken hun smart-phone om hun fietsgedrag in die periode te  meten, onder het mom van Meten, Weten, Verbeteren wordt geprobeerd om het fietsgedrag goed in kaart te brengen. Dat wordt uitgebreid beschreven in de website van de fiets-telweek. Het gebeurt met de "App de Fiets" app voor android en iOS. Een eenvoudige app die automatisch bepaald welke beweging fietsen is en welke niet.

Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is dat men zich meteen bewust is dat ligfietsers en velomobilisten nogal eens een stukje sneller fietsen dan de doorsnee fietsers (net als racefietsers overigens). Daar wordt speciaal aandacht aan geschonken.
  • Hoe zorg ik dat mijn verplaatsingen per ligfiets/velomobiel als fietsverplaatsingen worden meegeteld?
    Velomobielen (en ook gewone ligfietsen) halen veel hogere snelheden dan gewone en elektrische fietsen. Daarom kan het zijn dat de verplaatsingen met deze vervoermiddelen niet automatisch herkend worden als fietsverplaatsing. Voor een goede registratie van verplaatsingen per velomobiel zijn daarom aanvullende handelingen bij de verwerking van de gegevens nodig. Wanneer je veel verplaatsingen per ligfiets/velomobiel maakt, kun je dit expliciet bij ons melden, via een mail aan vragen@fietstelweek.nl. Op basis van de combinatie van emailadres en gemaakte verplaatsingen kunnen we ervoor zorgen dat ook deze verplaatsingen goed geregistreerd worden. LET OP: vul ook je emailadres in bij het activeren van de App de Fiets! App.
Op mijn vraag hoe dat dan moet met de echt snelle fietsers kreeg ik het volgende antwoord, dat ik graag met jullie deel:

  • Beste Kees,
  •  
  • Bedankt voor je interesse in de Nationale Fiets Telweek. Omdat we de app voor alle deelnemers (dus ook de minder fanatieke fietsers) zo eenvoudig mogelijk wilden houden, is ervoor gekozen dat men niet steeds de app hoeft te activeren als men gaat fietsen. Dat betekent dat er veel verplaatsingen worden geregistreerd, waarbij op basis van snelheid de velomobiel/ligfiets vaak niet direct als fiets herkend wordt.
  • Aangezien deze opmerking/vraag al vaker voorbij is gekomen, zoeken we nog wel naar een oplossing om dergelijke vervoersmiddelen specifiek mee te nemen in het onderzoek. Dit zal dan op een meer handmatige manier moeten, waarbij de verwerking van de data veel meer tijd gaat kosten en de anonieme deelname niet meer gegarandeerd kan worden. We kunnen de verplaatsingen van velomobiel- of ligfietsrijders er dan namelijk op basis van emailadressen eventueel uit filteren, wanneer hier specifiek door de velomobielrijders toestemming voor wordt gegeven. We komen hier via een bericht/vraag op de website nog op terug.
Nu denk ik dat hoe meer wij als veel-fietsers meedoen, hoe beter ook rekening gehouden kan worden met onze manier van fietsen: veel, ver, vaak. Dus ik wil iedereen van harte aanbevelen om ook mee te doen. Want dan tellen we mee! Letterlijk en figuurlijk.

En natuurlijk kun je dit bericht ook delen, doorsturen enzovoorts. En in de commentaren vertellen dat je wel, of waarom je beslist niet mee doet!

PS, Op dit moment hebben zich 2700 mensen aangemeld om mee te doen. Echter, de provincies Flevoland (58), Friesland (52), Drenthe (52) en Zeeland (21) blijven fors achter bij de andere provincies. Dus juist in die provincies kun je verschil maken