Oliebollentochten en het weer, het levert nogal eens bijzondere verrassingen op.
Dit jaar een heel vreemde combinatie: veel natte sneeuw en daarna vorst in de aanloop naar de tocht maakte dat nogal wat mensen van de tocht afzagen, of niet fietsend maar anders kwamen.
Ook ik had daar mee te maken. 's Ochtends om zeven uur weggefietst vanuit Gouda voor de 100 km inlooprit. Met een noppenband achter voor extra grip. Jammer alleen dat er her en der stukken weg en fietspad toch glad waren, of dat de opgevroren sneeuwriggels je alle kanten op lieten schuiven. Na 10 km besloot ik dat het onverantwoord was om op die manier naar Nijmegen te gaan. Vooral omdat er 's avonds ook nog teruggefietst zou moeten worden. Onder dergelijke omstandigheden moet je volledig geconcentreerd blijven, de hele weg lang. En dan is 250 km net iets te veel van het goede.
Dus omgekeerd en naar huis gefietst.
Omdat ik aangekondigd had dat er Sjalies in Nijmegen zouden zijn, ben ik maar in de auto gestapt om toch aanwezig te kunnen zijn. Bovendien zouden twee studenten van de hogeschool voor de journalistiek komen voor opnames ten behoeve van een documentaire over fietscultuur in Nederland. Dit afstudeerproject wil ik natuurlijk van harte ondersteunen!
De autosnelwegen waren wel goed berijdbaar. Maar de wegen en fietspaden die ik onderweg zag, waar ik anders met de fiets overheen had gemoeten, onderstreepten de juistheid van mijn eerdere beslissing niet op de fiets te gaan.
Ik had er al helemaal op gerekend om de tocht zelf dus niet mee te kunnen fietsen, maar Ellen bood haar Quest aan voor mij, zodat ik wel kon fietsen (ook met gewone schoenen).
En daar kwam dus het andere weer tevoorschijn: een strak blauwe lucht en een prachtig zonnetje maakte het besneeuwde landschap heel bijzonder. Als achterrijder van de eerste, langzame, groep ging ik op weg. Om al heel snel de hele groep op een prachtige ijsbaan te zien staan. Dat stuk route ging hem dus niet worden. Maar even uitgestapt om mensen om te keren, of even op gang te duwen wanneer het achterwiel totaal geen grip kreeg. Zo nu en dan stond iemand opeens achterstevoren of dwars op de weg. Zelfs bij lage snelheid kan dat goed schrikken zijn.
Doordat iedereen extra alert reed zijn er - voor zover ik weet - geheel geen ongelukken gebeurd. En dat is goed nieuws, want in flinke groepen velomobielen wil er nog wel eens een kop-staart botsinkje voorkomen. Ook de lekke banden bleven ons bespaard, voor zover ik weet heeft er slechts 1 iemand een bandje verwisseld, handig bij de tussenstop.
Die tussenstop was trouwens zeer goed geregeld. Bij de Waard van Kekerdom was heerlijke taart, koffie en thee "die toch op moet" dus navullen tot het op is. En een uitbater die de stemming uitstekend aanvoelde. Prachtig geregeld!
Terug bij Elan in het (lig)fietscentrum Nijmegen was ook de snert, (of linzensoep voor de vegetariers) en de oliebollen goed geregeld.
Ellen, Hans, Rob, Jos en alle anderen die georganiseerd en meegeholpen hebben: heel hartelijk bedankt!
maandag 29 december 2014
zondag 21 december 2014
Oliebollentocht (met Sjalie voor NVHPV-leden)
Grijp je kans voor je eigen Sjalie op 28 december in Nijmegen.
Enige tijd geleden hebben we het speciale NVHPV sjaaltje, de Sjalie, uitgebracht om ons nieuwe logo verder bekendheid te geven. Deze sjalie is er voor leden van de NVHPV (gratis bij evenementen, tegen betaling opgestuurd) en voor slechts E 5,-- voor niet-leden (hint: word lid en je krijgt meteen de Sjalie, heb je je lidmaatschap er al weer voor een deel uit).
Enige tijd geleden hebben we het speciale NVHPV sjaaltje, de Sjalie, uitgebracht om ons nieuwe logo verder bekendheid te geven. Deze sjalie is er voor leden van de NVHPV (gratis bij evenementen, tegen betaling opgestuurd) en voor slechts E 5,-- voor niet-leden (hint: word lid en je krijgt meteen de Sjalie, heb je je lidmaatschap er al weer voor een deel uit).
De eerstvolgende gelegenheid waarop Sjalies persoonlijk opgehaald kunnen worden is de Oliebollentocht in Nijmegen op 28 december aanstaande. Kom dan bij mij persoonlijk, of bij Marjolein of Rob even vragen. Daarna is de volgende gelegenheid bij de Fiets- en Wandelbeurs, waar de NVHPV op het ligfietseiland zal staan. Op 31 januari en 1 februari, RAI Amsterdam. Meer nieuws daarover direct na de oliebollentocht (of vraag er naar in Nijmegen).
woensdag 17 december 2014
The Re-Re-Re-Re-Quest
Wie kent het niet: Met Serious Request komen 3-FM DJ's in actie voor een goed doel. Dit jaar vanuit het Glazen Huis in Haarlem.
En wat ligt er nou meer voor de hand dan om dat te ondersteunen met een Serious Re-Quest tocht? Joyce heeft dat opgepikt en via ligfiets.net een opzet gemaakt. Doe met haar mee, fiets mee, stuur de donatielink rond en doneer ook zelf. Laten we samen zien dat we niet alleen maar met fietsen bezig zijn.
Dat ligfietsers echt niet alleen maar eenlingen zijn laat deze tocht maar weer eens zien. Op de inschrijvingen bij Ligfies.net loopt het aantal deelnemers al mooi op (en ook mensen met een andere fiets zijn zeer welkom). Bij de actie-pagina (aparte inschrijf) gaat het ook al goed en de donaties komen al goed binnen. Ik zelf denk dat het streefbedrag veel en veel te bescheiden is ingeschat.
Dus kom op met elkaar, elk een duit in het zakje en dat bedrag gaat minstens drie keer over de kop!
Succes allemaal.
En wat ligt er nou meer voor de hand dan om dat te ondersteunen met een Serious Re-Quest tocht? Joyce heeft dat opgepikt en via ligfiets.net een opzet gemaakt. Doe met haar mee, fiets mee, stuur de donatielink rond en doneer ook zelf. Laten we samen zien dat we niet alleen maar met fietsen bezig zijn.
Dat ligfietsers echt niet alleen maar eenlingen zijn laat deze tocht maar weer eens zien. Op de inschrijvingen bij Ligfies.net loopt het aantal deelnemers al mooi op (en ook mensen met een andere fiets zijn zeer welkom). Bij de actie-pagina (aparte inschrijf) gaat het ook al goed en de donaties komen al goed binnen. Ik zelf denk dat het streefbedrag veel en veel te bescheiden is ingeschat.
Dus kom op met elkaar, elk een duit in het zakje en dat bedrag gaat minstens drie keer over de kop!
Succes allemaal.
zondag 14 december 2014
Goede vorderingen strooiroutes
Het overleg met de Fietsersbond dat we kortgeleden hadden heeft extra inzet op het invullen van de strooiroutes voor fietspaden opgeleverd. En hoewel er nog wat lege plekken zijn, wordt de kaart rap completer. Een hartelijk dankjewel is dus op zijn plaats voor de mensen die de informatie bij de gemeentes en provincies los weten te peuteren en voor de mensen die vervolgens deze informatie in de routeplanner verwerken.
Wil je ook een bijdrage leveren? Laat je gevonden informatie achter bij het nieuwsbericht op Ligfiets.net.
Wil je ook een bijdrage leveren? Laat je gevonden informatie achter bij het nieuwsbericht op Ligfiets.net.
donderdag 4 december 2014
Ligfietsers en Fietsersbond: een ijzersterke combinatie
Vandaag zijn we voor een goed gesprek naar het hoofdkantoor van de Fietsersbond in Utrecht gefietst. "We" is in dit geval onze Ligfiets& hoofdredacteur Maarten Sneep en ondergetekende. Daar hebben we een erg prettig en constructief gesprek met Wim Bot, Martijn van Es en Arien de Jong.
Directe aanleiding voor het gesprek is de proef in Franeker over snelle fietsers wel/niet op het fietspad. Maar daarnaast ook een wederzijdse behoefte om de banden aan te halen. Immers, de NVHPV en de Fietsersbond hebben veel gezamenlijke belangen, veel NVHPV-ers zijn ook lid van de fietserbond en veel fietsersbond leden zijn ook ligfietser, vooral ook onder de actieve leden.
We praten over heel veel fietszaken, maar in het bijzonder over infrastructuur en hoe we zo effectief mogelijk de beste fietsvoorzieningen voor elkaar kunnen krijgen. Heel wat creatieve ideeën gaan over tafel en een deel daarvan zullen we ook verder gaan uitwerken.
Ook de komende Provinciale staten verkiezingen komen ter sprake. Voor velen lijken dat onbelangrijke verkiezingen, maar juist voor verkeer en in het bijzonder voor fietsers, zijn de provincies van belang. Net als vier jaar geleden gaan de programma's beoordeeld worden op hun fietsvriendelijkheid. Vorige keer vanuit de NVHPV en de lange(re) afstandfietser, deze keer vanuit de Fietsersbond. Maar we werken hierbij goed samen en zullen ook gezamenlijk met de uitslagen naar buiten komen.
Naast dit goede gesprek waar ook afspraken voor de toekomst zijn gemaakt, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om Jaap en Astrid (project fiets-routeplanner) en Theo (strooiroutes voor de winter) te spreken. Zo zijn een aantal suggesties besproken om de planner nóg beter te maken en voor de vrijwilligers makkelijker bij te houden. En hoe de ligfietsers kunnen helpen om met name in het buitengebied de strooiroutes in kaart te brengen.
Al met al een zeer geslaagde ochtend.
Directe aanleiding voor het gesprek is de proef in Franeker over snelle fietsers wel/niet op het fietspad. Maar daarnaast ook een wederzijdse behoefte om de banden aan te halen. Immers, de NVHPV en de Fietsersbond hebben veel gezamenlijke belangen, veel NVHPV-ers zijn ook lid van de fietserbond en veel fietsersbond leden zijn ook ligfietser, vooral ook onder de actieve leden.
We praten over heel veel fietszaken, maar in het bijzonder over infrastructuur en hoe we zo effectief mogelijk de beste fietsvoorzieningen voor elkaar kunnen krijgen. Heel wat creatieve ideeën gaan over tafel en een deel daarvan zullen we ook verder gaan uitwerken.
Ook de komende Provinciale staten verkiezingen komen ter sprake. Voor velen lijken dat onbelangrijke verkiezingen, maar juist voor verkeer en in het bijzonder voor fietsers, zijn de provincies van belang. Net als vier jaar geleden gaan de programma's beoordeeld worden op hun fietsvriendelijkheid. Vorige keer vanuit de NVHPV en de lange(re) afstandfietser, deze keer vanuit de Fietsersbond. Maar we werken hierbij goed samen en zullen ook gezamenlijk met de uitslagen naar buiten komen.
Naast dit goede gesprek waar ook afspraken voor de toekomst zijn gemaakt, hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om Jaap en Astrid (project fiets-routeplanner) en Theo (strooiroutes voor de winter) te spreken. Zo zijn een aantal suggesties besproken om de planner nóg beter te maken en voor de vrijwilligers makkelijker bij te houden. En hoe de ligfietsers kunnen helpen om met name in het buitengebied de strooiroutes in kaart te brengen.
Al met al een zeer geslaagde ochtend.
maandag 17 november 2014
Creatieve ideeen gevraagd
Het is nog even weg, maar je kunt het alvast in je agenda zetten: op zaterdag 7 maart 2015 kunnen ligfietsers uit het hele land bij elkaar komen in Hoevelaken. Met een leuk programma omlijsten we de jaarvergadering van de ligfietsvereniging NVHPV.
We gaan om twee uur beginnen en sluiten af met een maaltijd voor wie wil blijven eten. Een gezellige avond en blijven slapen om dan zondag na het ontbijt weer naar huis te fietsen is ook deel van het plan. In het geheel (middag/avond) is genoeg ruimte om leuke activiteiten te organiseren naast de "verplichte" onderdelen. We hebben al een aantal ideetjes, maar het zou erg leuk zijn als er ook van jullie nog suggesties komen. Stuur maar een mailtje met je idee en dan gaan we er samen mee aan de slag!
We gaan om twee uur beginnen en sluiten af met een maaltijd voor wie wil blijven eten. Een gezellige avond en blijven slapen om dan zondag na het ontbijt weer naar huis te fietsen is ook deel van het plan. In het geheel (middag/avond) is genoeg ruimte om leuke activiteiten te organiseren naast de "verplichte" onderdelen. We hebben al een aantal ideetjes, maar het zou erg leuk zijn als er ook van jullie nog suggesties komen. Stuur maar een mailtje met je idee en dan gaan we er samen mee aan de slag!
zondag 7 september 2014
De echte Human Power
Dit weekend heb ik heel veel plezier beleefd bij de Bodegraven Triathlon. En niet alleen omdat ik me zelf heerlijk heb kunnen uitleven.
Nee, nog meer was het vertoon van waar mensen allemaal - op eigen kracht - toe in staat zijn.
Van het jongetje van 8 dat 250 meter moest zwemmen en toen verder iedereen al uit het water was nog een hele tijd in zijn eentje door het water ploegde. Onverzettelijk ging hij door tot ook hij de opdracht voltooid had. Terecht kreeg hij groot applaus toen hij op weg ging naar zijn fiets om 10 km te fietsen en daarna nog eens 2.5 km hard te lopen.
De mannen en vrouwen die afgetrained en superfit als haaien door het water glijden en vervolgens op hun fiets razendsnel voorbijkomen zijn indrukwekkend. Vooral als ze dat afronden met hardlopen als een gazelle. Bewondering alom.
Maar ik had nog veel meer bewondering voor de mensen die voor de eerste keer aan zoiets meedoen. Nog lang niet afgetrained, maar wel vastbesloten om er - binnen hun eigen mogelijkheden - er het beste van te maken. En dan geeft het niet dat je maar half zo snel loopt of fietst, je doet het toch maar even. Ik heb juist deze mensen extra aangemoedigd, wat ze zichtbaar goed deed. Verbetenheid bij het lopen, maar vervolgens grote tevredenheid bij de finish. Klasse!
En dan natuurlijk de vrijwilligers. Geen evenement kan georganiseerd worden zonder een grote groep mensen die het parcours bewaken, drinken en eten uitdelen en op andere manieren zorgen dat alle athleten, afgetrained of voor het eerst, het beste uit zichzelf kunnen halen.
Voor mij is het vanzelfsprekend om bij het laatste rondje fietsen of lopen alle vrijwilligers die ik tegen kom nog even te bedanken. En zo doen velen het met mij, want ze verdienenen het!
Misschien is dat nog wel de grootste kracht: bereid zijn om een dag van jezelf in te zetten om anderen tot bloei te laten komen!
Nee, nog meer was het vertoon van waar mensen allemaal - op eigen kracht - toe in staat zijn.
Van het jongetje van 8 dat 250 meter moest zwemmen en toen verder iedereen al uit het water was nog een hele tijd in zijn eentje door het water ploegde. Onverzettelijk ging hij door tot ook hij de opdracht voltooid had. Terecht kreeg hij groot applaus toen hij op weg ging naar zijn fiets om 10 km te fietsen en daarna nog eens 2.5 km hard te lopen.
De mannen en vrouwen die afgetrained en superfit als haaien door het water glijden en vervolgens op hun fiets razendsnel voorbijkomen zijn indrukwekkend. Vooral als ze dat afronden met hardlopen als een gazelle. Bewondering alom.
Maar ik had nog veel meer bewondering voor de mensen die voor de eerste keer aan zoiets meedoen. Nog lang niet afgetrained, maar wel vastbesloten om er - binnen hun eigen mogelijkheden - er het beste van te maken. En dan geeft het niet dat je maar half zo snel loopt of fietst, je doet het toch maar even. Ik heb juist deze mensen extra aangemoedigd, wat ze zichtbaar goed deed. Verbetenheid bij het lopen, maar vervolgens grote tevredenheid bij de finish. Klasse!
En dan natuurlijk de vrijwilligers. Geen evenement kan georganiseerd worden zonder een grote groep mensen die het parcours bewaken, drinken en eten uitdelen en op andere manieren zorgen dat alle athleten, afgetrained of voor het eerst, het beste uit zichzelf kunnen halen.
Voor mij is het vanzelfsprekend om bij het laatste rondje fietsen of lopen alle vrijwilligers die ik tegen kom nog even te bedanken. En zo doen velen het met mij, want ze verdienenen het!
Misschien is dat nog wel de grootste kracht: bereid zijn om een dag van jezelf in te zetten om anderen tot bloei te laten komen!
woensdag 25 juni 2014
Bijzondere rol op Cycle Vision voor jou?
Nog heel even en dan gaat Cycle Vision 2014 van start! Met een nieuw organisatie team en op een nieuwe lokatie. Spannend genoeg maar het gaat heel leuk worden.
Voor een paar mensen is er de mogelijkheid om Cycle Vision op een bijzondere manier mee te maken: door mee te werken aan de stand van onze vereniging. De ideale manier om met heel veel mensen in contact te komen en mooie gesprekken te voeren. Je staat er natuurlijk niet alleen voor en dat maakt het extra de moeite waard. En er staat natuurlijk ook wat tegenover.
Wil jij een paar uurtjes tijdens het CV weekend bij onze kraam staan? Stuur me dan snel een mailtje op voorzitter@ligfiets.net met daarin welke uren je beschikbaar bent. En (als je het leuk vindt) ook iets over jezelf en waarom jij bij de stand wilt staan.
Tot in Venray!
Voor een paar mensen is er de mogelijkheid om Cycle Vision op een bijzondere manier mee te maken: door mee te werken aan de stand van onze vereniging. De ideale manier om met heel veel mensen in contact te komen en mooie gesprekken te voeren. Je staat er natuurlijk niet alleen voor en dat maakt het extra de moeite waard. En er staat natuurlijk ook wat tegenover.
Wil jij een paar uurtjes tijdens het CV weekend bij onze kraam staan? Stuur me dan snel een mailtje op voorzitter@ligfiets.net met daarin welke uren je beschikbaar bent. En (als je het leuk vindt) ook iets over jezelf en waarom jij bij de stand wilt staan.
Tot in Venray!
donderdag 12 juni 2014
Handen uit de mouwen!
Het grootste ligfietsevenement van het jaar kan alleen een succes worden als er genoeg vrijwilligers zijn die meehelpen. Dus, geef je op als vrijwilliger! Als je ingelogd bent op ligfiets.net kun je meteen inschrijven als vrijwilliger.
Als je ingelogd bent op ligfiets.net kun je meteen inschrijven als vrijwilliger.
Cycle Vision is niet mogelijk zonder vrijwilligers. Wil je ons helpen met kaartverkoop/kassa’s – ingangcontrole – parkeerwachten – bewaking op het terrein en op de camping – gidsen op de toegangsroute – baancommissarissen bij de wedstrijden – juryleden bij de wedstrijden – administratief personeel bij de wedstrijden – wedstrijdleider – speaker bij de evenementen – zwervende hostesses – controleurs van afvalbakken op het terrein - leiding bij probeercircuit – opbouw kramen – technische duizendpoten, meld je dan aan op de inschrijfpagina of stuur een e-mail naar cyclevision OP gmail.com.
Geef meteen aan wat voor taak je zou willen vervullen en wanneer je beschikbaar bent. Het werkt het beste als je hele dagdelen (ochtend/middag/avond) ter beschikking bent. En dat mogen ook best meerdere delen zijn!
Voor de vrijwilligers die minimaal 4 uur ingezet kunnen worden ligt het begerenswaardige Crew cycle vision shirt te wachten en wordt ook voor een lunchpakketje gezorgd.
Wacht dus niet langer en schrijf je in als vrijwilliger via de link. Even inloggen op ligfiets.net en invullen maar. Of je stuurt een mailtje aan cyclevision OP gmail.com
zondag 18 mei 2014
Zandvoort meets Cycle Vision
Coen Schild neemt de uitnodiging voor Cycle Vision in ontvangst uit handen van NVHPV voorzitter Kees van Malssen foto: Rob Hebbes |
Om dit te onderstrepen heeft organisator Coen Schild hier van mij een speciale uitnodiging gekregen om eind juni naar Venray, naar Cycle Vision te komen. Hij gaat zijn best doen om te komen en we gaan het gesprek aan in hoe we van goed naar beter kunnen gaan.
Het inrij-rondje met onder andere de twee-zitter bakfiets van de stichting SAM foto Rob Hebbes |
woensdag 7 mei 2014
Ligfietser van het eerste uur overleden
Vorige week donderdag is op 84 jarige leeftijd ligfietser en NVHPV-lid van het eerste uur Hans Bos thuis in zijn woonplaats Gouda overleden.
Hans was een fietser in hart en nieren en bovendien iemand met ideeën én de vaardigheid om die ideeën ook tot uitvoering te brengen. Van slimme schakelsystemen inclusief een automatische versnelling voor racefietsen, tot zijn eigen driewieler "Morgen Verder" of een heuse draagvleugel bootfiets. Vele uren besteede hij aan het concreet maken van zijn gedachten.
De door hem ontwikkelde speciale kettinggeleiderollen en derailleurwieltjes die ook onder extreme omstandigheden hun werk goed bleven doen zijn een tijd lang via Zephyr te koop geweest. Ten minste 1 van zijn vindingen is uiteindelijk gepatenteerd. Ook heeft Hans prijzen gewonnen met zijn ontwerpen in de categorie Aandrijftechniek. Aan fiets-wedstrijden deed hij zelf niet mee, dat liet hij over aan zijn zoons.
Hans zal zeker als fietser pur sang herinnerd worden. Het motto (en de naam van zijn bekendste fiets) "morgen verder" zal hem op zijn laatste reis vergezellen. Zijn kinderen zullen - heel toepasselijk - niet in volgauto's plaatsnemen, maar te fiets Hans naar zijn laatste rustplaats begeleiden. Zij zouden het zeer op prijs stellen als één of meer ligfietsers hierbij informeel mee zouden willen fietsen.
De uitvaartdienst is donderdag 8 mei om 11:00 in de Ronssehof (Ronsseweg 400) te Gouda. Na afloop (12:00) wordt er vertrokken richting begraafplaats IJsselhof alwaar om 12:30 de begrafenis zal plaatsvinden.
Voor meer informatie graag een emailtje naar NVHPV voorzitter Kees van Malssen
In het komende nummer van Ligfiets& zal een uitgebreider portret van Hans geplaatst worden.
Hans was een fietser in hart en nieren en bovendien iemand met ideeën én de vaardigheid om die ideeën ook tot uitvoering te brengen. Van slimme schakelsystemen inclusief een automatische versnelling voor racefietsen, tot zijn eigen driewieler "Morgen Verder" of een heuse draagvleugel bootfiets. Vele uren besteede hij aan het concreet maken van zijn gedachten.
De door hem ontwikkelde speciale kettinggeleiderollen en derailleurwieltjes die ook onder extreme omstandigheden hun werk goed bleven doen zijn een tijd lang via Zephyr te koop geweest. Ten minste 1 van zijn vindingen is uiteindelijk gepatenteerd. Ook heeft Hans prijzen gewonnen met zijn ontwerpen in de categorie Aandrijftechniek. Aan fiets-wedstrijden deed hij zelf niet mee, dat liet hij over aan zijn zoons.
Hans zal zeker als fietser pur sang herinnerd worden. Het motto (en de naam van zijn bekendste fiets) "morgen verder" zal hem op zijn laatste reis vergezellen. Zijn kinderen zullen - heel toepasselijk - niet in volgauto's plaatsnemen, maar te fiets Hans naar zijn laatste rustplaats begeleiden. Zij zouden het zeer op prijs stellen als één of meer ligfietsers hierbij informeel mee zouden willen fietsen.
De uitvaartdienst is donderdag 8 mei om 11:00 in de Ronssehof (Ronsseweg 400) te Gouda. Na afloop (12:00) wordt er vertrokken richting begraafplaats IJsselhof alwaar om 12:30 de begrafenis zal plaatsvinden.
Voor meer informatie graag een emailtje naar NVHPV voorzitter Kees van Malssen
In het komende nummer van Ligfiets& zal een uitgebreider portret van Hans geplaatst worden.
zondag 27 april 2014
Drie jaar verder
Drie jaar. Het klinkt soms heel lang en tegelijk vliegt het soms voorbij. Over drie jaar ben ik voorzitter-af. Hoe dat zit?
Drie jaar geleden stemden we als vereniging in met nieuwe statuten, aangepast aan de moderne tijd.
Drie jaar verder, dit jaar, dus tijd om opnieuw aan de vereniging te vragen of men mij nog een tijd als voorzitter wil hebben. Daar is unaniem ja op gezegd tijdens de jaarvergadering. Ik voel me heel vereerd met dit in mij gestelde vertrouwen. Gelukkig kan ik de komende periode van drie jaar vertrouwen op een sterk en enthousiast bestuur om me heen, want alleen lukt het echt niet!
In de komende periode van drie jaar - die ook mijn laatste termijn als voorzitter zal zijn - weet ik me gesteund door een krachtige en enthousiaste penningmeester Robbert Lammerts, de ervaren netwerker Frans van Schoot en de enthousiaste publiciteit en treffen (mede)organisator Marjolein van Dillen. En sinds afgelopen maart dus ook door een nieuwe secretaris Peter Robbemond en algemeen bestuurslid Herbert Niessen.
Tijdens onze eerste bijeenkomst hebben we de taken verdeeld, want al voeren we gezamenlijk beleid, het is handig om voor elk onderdeel 1 leidend bestuurslid te hebben.
Robert heeft zijn handen flink vol aan de financien, Peter neemt naast het secretariaat het voortouw richting ons blad Ligfiets&. Marjolein is leidend mbt de kampeer- en toercommissie en de promotie. Frans neemt infrastructuur en externe contacten voor zijn rekening en Herbert wordt niet alleen de bestuurs-contactpersoon voor cycle vision, maar hij heeft ook ideeen om de Technische en Wetenschappelijke commissie nieuw leven in te blazen!
Dan blijft er - naast de algemene leiding - voor mij nog over het vrijwilligers-en personeelsbeleid, ligfiets.net en het wedstrijdgebeuren.
Voor al dit werk zijn het natuurlijk vooral de vrijwilligers in de commissies die het werk doen en daarvoor waardering en veel lol krijgen! Eigenlijk te leuk om niet nog veel meer mensen daarin te betrekken. Dus als het nou gaat kriebelen....
Drie jaar geleden stemden we als vereniging in met nieuwe statuten, aangepast aan de moderne tijd.
Drie jaar verder, dit jaar, dus tijd om opnieuw aan de vereniging te vragen of men mij nog een tijd als voorzitter wil hebben. Daar is unaniem ja op gezegd tijdens de jaarvergadering. Ik voel me heel vereerd met dit in mij gestelde vertrouwen. Gelukkig kan ik de komende periode van drie jaar vertrouwen op een sterk en enthousiast bestuur om me heen, want alleen lukt het echt niet!
In de komende periode van drie jaar - die ook mijn laatste termijn als voorzitter zal zijn - weet ik me gesteund door een krachtige en enthousiaste penningmeester Robbert Lammerts, de ervaren netwerker Frans van Schoot en de enthousiaste publiciteit en treffen (mede)organisator Marjolein van Dillen. En sinds afgelopen maart dus ook door een nieuwe secretaris Peter Robbemond en algemeen bestuurslid Herbert Niessen.
Tijdens onze eerste bijeenkomst hebben we de taken verdeeld, want al voeren we gezamenlijk beleid, het is handig om voor elk onderdeel 1 leidend bestuurslid te hebben.
Robert heeft zijn handen flink vol aan de financien, Peter neemt naast het secretariaat het voortouw richting ons blad Ligfiets&. Marjolein is leidend mbt de kampeer- en toercommissie en de promotie. Frans neemt infrastructuur en externe contacten voor zijn rekening en Herbert wordt niet alleen de bestuurs-contactpersoon voor cycle vision, maar hij heeft ook ideeen om de Technische en Wetenschappelijke commissie nieuw leven in te blazen!
Dan blijft er - naast de algemene leiding - voor mij nog over het vrijwilligers-en personeelsbeleid, ligfiets.net en het wedstrijdgebeuren.
Voor al dit werk zijn het natuurlijk vooral de vrijwilligers in de commissies die het werk doen en daarvoor waardering en veel lol krijgen! Eigenlijk te leuk om niet nog veel meer mensen daarin te betrekken. Dus als het nou gaat kriebelen....
zaterdag 22 maart 2014
Op de goede weg
We zijn duidelijk op de goede weg, zoals tijdens de bijeenkomst op 23 maart in Woerden te merken zal zijn. Het eerste goede nieuws is dat we niet alleen in Peter Robbemond een uitstekende kandidaat secretaris hebben gevonden, maar dat we ook een prima kandidaat bestuurslid hebben gevonden in Herbert Niessen. Verder zijn er tal van plannen te zien en te horen op de altijd gezellige ALV in Woerden. Iedereen is dus van harte welkom om zondag, of misschien zelfs al zaterdagavond er bij te zijn!
Kom allemaal :)
Ook op de goede weg, maar dan op een heel andere manier, is wat er gebeurt rondom de A13-A16 bij Rotterdam. Vanuit Rijkswaterstaat is er besloten om dit extra stuk snelweg aan te leggen. Nu word ik normaal gesproken niet echt warm van de aanleg van nieuw auto-asfalt. En op dit stuk zat ik ook niet echt te wachten. Maar als dit besluit toch is genomen, kunnen we beter kijken hoe we daar zoveel mogelijk ons voordeel mee kunnen doen. Met grote inbreng van de afdeling Rotterdam van de fietsersbond is er zeer constructief overleg met de stedelijk ontwerpers. Eerder deze week zaten we met elkaar om tafel om te zien waar de werkzaamheden juist ook voor fietsers voordelen kan opleveren. En het gaat allemaal nog heel wat jaren duren, maar op bijna elke plaats is er gekeken hoe er betere, snellere, directere, soepeler fietsverbindingen meegenomen kunnen worden. En, heel fijn, de ontwerper neemt duidelijk het voortouw waardoor de voor fietsers gunstige en belangrijke elementen vanaf het allereerste stadium in de plannen worden meegenomen.
Wie weet is dit een mooie aanzet voor de F20, van Hoek van Holland tot Gouda!
Kom allemaal :)
Ook op de goede weg, maar dan op een heel andere manier, is wat er gebeurt rondom de A13-A16 bij Rotterdam. Vanuit Rijkswaterstaat is er besloten om dit extra stuk snelweg aan te leggen. Nu word ik normaal gesproken niet echt warm van de aanleg van nieuw auto-asfalt. En op dit stuk zat ik ook niet echt te wachten. Maar als dit besluit toch is genomen, kunnen we beter kijken hoe we daar zoveel mogelijk ons voordeel mee kunnen doen. Met grote inbreng van de afdeling Rotterdam van de fietsersbond is er zeer constructief overleg met de stedelijk ontwerpers. Eerder deze week zaten we met elkaar om tafel om te zien waar de werkzaamheden juist ook voor fietsers voordelen kan opleveren. En het gaat allemaal nog heel wat jaren duren, maar op bijna elke plaats is er gekeken hoe er betere, snellere, directere, soepeler fietsverbindingen meegenomen kunnen worden. En, heel fijn, de ontwerper neemt duidelijk het voortouw waardoor de voor fietsers gunstige en belangrijke elementen vanaf het allereerste stadium in de plannen worden meegenomen.
Wie weet is dit een mooie aanzet voor de F20, van Hoek van Holland tot Gouda!
zaterdag 15 maart 2014
Hoera, gevonden!
Om maar met de deur in huis te vallen: we hebben nieuwe secretaris voor de NVHPV! Met ingang van de komende ALV in Woerden op 23 maart, zal Willem het stokje kunnen overdragen aan Peter.
Peter reageerde op de oproep en is ondertussen al een keer ter kennismaking bij de bestuursvergadering aangeschoven. De klik is er duidelijk en we zijn dan ook heel blij dat we volgend weekend op de ALV een kandidaat hebben om het bestuur te versterken!
Peter reageerde op de oproep en is ondertussen al een keer ter kennismaking bij de bestuursvergadering aangeschoven. De klik is er duidelijk en we zijn dan ook heel blij dat we volgend weekend op de ALV een kandidaat hebben om het bestuur te versterken!
woensdag 26 februari 2014
Ik ga op vakantie en ik neem mee...
20 km Tilburg 2009 - (c) foto Bas de Meijer |
Er is op de beurs zelfs een eigen ligfietsplein in hal 9, rondom C.35. Daar vind je dus Ventisit (voor extra ligcomfort), ACE ligfietsen, HP-Velotechniek, Challenge, Nazca en Elan Ligfietsen. En dus een eigen stand van de vereniging. Iets verderop (9.B.20) is de stand van Forty Bike te vinden. Kom gezellig naar de beurs en vergeet vooral niet om even bij onze stand of die van de ligfietsbedrijven langs te gaan.
Daarnaast is de beurs de moeite waard vanwege alle vakantie-tips en smaakmakers. En stands rondom GPS en Geocaching, stands van bandenfabrikanten Dutch Perfect, Schwalbe en Continental. Er is een heel plein ontwikkeld rondom fietstechniek, ik ben benieuwd wat daar te vinden zal zijn.
Als je denkt, hé ik zou wel mee willen helpen! Dan kan dat, want er zijn nog wat spulletjes die we zoeken voor op onze stand. Een statafel met twee barkrukken; een paar mooie hoge plastic glazen en wat parasolletjes om erin te zetten (ter verhoging van de vakantiestemming) en wie weet heeft iemand nog een hawaii krans te leen. Laat maar even weten of je ons hieraan kunt helpen.
Het wordt zowiezo een pracht van een stand (kom maar kijken). Maar om het nog meer af te maken kunnen we ook nog tips/hulp/advies gebruiken over hoe het tapijt/de vloer omgetoverd kan worden naar een camping lookalike. denk aan grastapijt, zandkleurig tapijt o.i.d.
Abonneren op:
Posts (Atom)