WAAAAAT?
Ja, ik ga het even hebben over een nieuwe autosnelweg: de A13/16 bypass rondom Rotterdam. Het besluit om dit extra stuk asfalt neer te leggen is al een tijd geleden genomen en valt niet tegen te houden. Als dat zo is, dan kun je maar beter zorgen dat er zoveel mogelijk voor- en zo min mogelijk nadeel uit voortkomt. En dat betekent meepraten als je daartoe de kans krijgt.
En voor deze bypass was dat het geval, zoals ik eerder in dit blog beschreef. De bypass betekent dat het gebied ten noorden van Rotterdam stevig op de schop gaat. Een ideale gelegenheid natuurlijk om ook voor fietsers verbeteringen te realiseren. Dat was - en is - de insteek die we hadden bij het meepraten in maart 2014.
En nu, sinds 25 september, ligt het Ontwerp Trace Besluit (OTB) ter inzage en kunnen mensen hun zienswijze inleveren.
Natuurlijk ben ik al die plannen en schetsen meteen gaan bestuderen. Ik nodig iedereen uit om dat te doen, je steekt er nog wat van op!
Waar ik blij van word is dat de fiets niet alleen in vrijwel elk stuk wordt genoemd, maar ook echt serieus genomen wordt. Voor zover ik kan zien zijn alle suggesties die we als fietsers hebben ingebracht ook meegenomen in de nu uitgewerkte plannen. Als dat de inspraak overleeft, gaan we er flink op vooruit: verbeterde kwaliteit fietspaden, breder waar er veel fietsers zijn, verbindingen die zo min mogelijk onderbroken zijn, flink wat tunneltjes en viaducten om vrije doorgang te hebben.
De planning is dat in 2017 met de werkzaamheden begonnen wordt en dat deze in 2022 afgerond zijn. Maar al ver voor die tijd zullen de eerste deelstukken opgeleverd worden.
Wordt vervolgd.