zondag 7 september 2014

De echte Human Power

Dit weekend heb ik heel veel plezier beleefd bij de Bodegraven Triathlon. En niet alleen omdat ik me zelf heerlijk heb kunnen uitleven.

Nee, nog meer was het vertoon van waar mensen allemaal - op eigen kracht - toe in staat zijn.

Van het jongetje van 8 dat 250 meter moest zwemmen en toen verder iedereen al uit het water was nog een hele tijd in zijn eentje door het water ploegde. Onverzettelijk ging hij door tot ook hij de opdracht voltooid had. Terecht kreeg hij groot applaus toen hij op weg ging naar zijn fiets om 10 km te fietsen en daarna nog eens 2.5 km hard te lopen.

De mannen en vrouwen die afgetrained en superfit als haaien door het water glijden en vervolgens op hun fiets razendsnel voorbijkomen zijn indrukwekkend. Vooral als ze dat afronden met hardlopen als een gazelle. Bewondering alom.

Maar ik had nog veel meer bewondering voor de mensen die voor de eerste keer aan zoiets meedoen. Nog lang niet afgetrained, maar wel vastbesloten om er - binnen hun eigen mogelijkheden - er het beste van te maken. En dan geeft het niet dat je maar half zo snel loopt of fietst, je doet het toch maar even. Ik heb juist deze mensen extra aangemoedigd, wat ze zichtbaar goed deed. Verbetenheid bij het lopen, maar vervolgens grote tevredenheid bij de finish. Klasse!

En dan natuurlijk de vrijwilligers. Geen evenement kan georganiseerd worden zonder een grote groep mensen die het parcours bewaken, drinken en eten uitdelen en op andere manieren zorgen dat alle athleten, afgetrained of voor het eerst, het beste uit zichzelf kunnen halen.

Voor mij is het vanzelfsprekend om bij het laatste rondje fietsen of lopen alle vrijwilligers die ik tegen kom nog even te bedanken. En zo doen velen het met mij, want ze verdienenen het!

Misschien is dat nog wel de grootste kracht: bereid zijn om een dag van jezelf in te zetten om anderen tot bloei te laten komen!

woensdag 25 juni 2014

Bijzondere rol op Cycle Vision voor jou?

Nog heel even en dan gaat Cycle Vision 2014 van start! Met een nieuw organisatie team en op een nieuwe lokatie. Spannend genoeg maar het gaat heel leuk worden.

Voor een paar mensen is er de mogelijkheid om Cycle Vision op een bijzondere manier mee te maken: door mee te werken aan de stand van onze vereniging. De ideale manier om met heel veel mensen in contact te komen en mooie gesprekken te voeren. Je staat er natuurlijk niet alleen voor en dat maakt het extra de moeite waard. En er staat natuurlijk ook wat tegenover.

Wil jij een paar uurtjes tijdens het CV weekend bij onze kraam staan? Stuur me dan snel een mailtje op voorzitter@ligfiets.net met daarin welke uren je beschikbaar bent. En (als je het leuk vindt) ook iets over jezelf en waarom jij bij de stand wilt staan.

Tot in Venray!

donderdag 12 juni 2014

Handen uit de mouwen!

Het grootste ligfietsevenement van het jaar kan alleen een succes worden als er genoeg vrijwilligers zijn die meehelpen. Dus, geef je op als vrijwilliger! Als je ingelogd bent op ligfiets.net kun je meteen inschrijven als vrijwilliger.
Als je ingelogd bent op ligfiets.net kun je meteen inschrijven als vrijwilliger.
Cycle Vision is niet mogelijk zonder vrijwilligers. Wil je ons helpen met kaartverkoop/kassa’s – ingangcontrole – parkeerwachten – bewaking op het terrein en op de camping – gidsen op de toegangsroute – baancommissarissen bij de wedstrijden – juryleden bij de wedstrijden – administratief personeel bij de wedstrijden – wedstrijdleider – speaker bij de evenementen – zwervende hostesses – controleurs van afvalbakken op het terrein - leiding bij probeercircuit – opbouw kramen – technische duizendpoten, meld je dan aan op de inschrijfpagina of stuur een e-mail naar cyclevision OP gmail.com.
Geef meteen aan wat voor taak je zou willen vervullen en wanneer je beschikbaar bent. Het werkt het beste als je hele dagdelen (ochtend/middag/avond) ter beschikking bent. En dat mogen ook best meerdere delen zijn!
Voor de vrijwilligers die minimaal 4 uur ingezet kunnen worden ligt het begerenswaardige Crew cycle vision shirt te wachten en wordt ook voor een lunchpakketje gezorgd.
Wacht dus niet langer en schrijf je in als vrijwilliger via de link. Even inloggen op ligfiets.net en invullen maar. Of je stuurt een mailtje aan cyclevision OP gmail.com

zondag 18 mei 2014

Zandvoort meets Cycle Vision

Coen Schild neemt de uitnodiging voor Cycle Vision in
ontvangst uit handen van NVHPV voorzitter Kees van Malssen
foto: Rob Hebbes
Op deze prachtige zaterdag zijn we naar Cycling Zandvoort gegaan. Heel leuk om te zien dat heel veel fietsers zich bij zo'n evenement willen uitleven en dan ondertussen het goede doel SAM sponsoren. Wij staan helemaal achter het idee om dit soort evenementen te organiseren en een groot succes te laten zijn. Voor de toekomst zien we mogelijkheden om dat naar meer typen fietsen uit te breiden, waarbij iedereen er op vooruit gaat.

Om dit te onderstrepen heeft organisator Coen Schild hier van mij een speciale uitnodiging gekregen om eind juni naar Venray, naar Cycle Vision te komen. Hij gaat zijn best doen om te komen en we gaan het gesprek aan in hoe we van goed naar beter kunnen gaan.

Het inrij-rondje met onder andere de twee-zitter bakfiets van de stichting SAM
foto Rob Hebbes

woensdag 7 mei 2014

Ligfietser van het eerste uur overleden

Vorige week donderdag is op 84 jarige leeftijd ligfietser en NVHPV-lid van het eerste uur Hans Bos thuis in zijn woonplaats Gouda overleden.

Hans was een fietser in hart en nieren en bovendien iemand met ideeën én de vaardigheid om die ideeën ook tot uitvoering te brengen. Van slimme schakelsystemen inclusief een automatische versnelling voor racefietsen, tot zijn eigen driewieler "Morgen Verder" of een heuse draagvleugel bootfiets. Vele uren besteede hij aan het concreet maken van zijn gedachten.


De door hem ontwikkelde speciale kettinggeleiderollen en derailleurwieltjes die ook onder extreme omstandigheden hun werk goed bleven doen zijn een tijd lang via Zephyr te koop geweest. Ten minste 1 van zijn vindingen is uiteindelijk gepatenteerd. Ook heeft Hans prijzen gewonnen met zijn ontwerpen in de categorie Aandrijftechniek. Aan fiets-wedstrijden deed hij zelf niet mee, dat liet hij over aan zijn zoons.

Hans zal zeker als fietser pur sang herinnerd worden. Het motto (en de naam van zijn bekendste fiets) "morgen verder" zal hem op zijn laatste reis vergezellen. Zijn kinderen zullen - heel toepasselijk - niet in volgauto's plaatsnemen, maar te fiets Hans naar zijn laatste rustplaats begeleiden. Zij zouden het zeer op prijs stellen als één of meer ligfietsers hierbij informeel mee zouden willen fietsen.

De uitvaartdienst is donderdag 8 mei om 11:00 in de Ronssehof (Ronsseweg 400) te Gouda. Na afloop (12:00) wordt er vertrokken richting begraafplaats IJsselhof alwaar om 12:30 de begrafenis zal plaatsvinden.

Voor meer informatie graag een emailtje naar NVHPV voorzitter Kees van Malssen

In het komende nummer van Ligfiets& zal een uitgebreider portret van Hans geplaatst worden.


zondag 27 april 2014

Drie jaar verder

Drie jaar. Het klinkt soms heel lang en tegelijk vliegt het soms voorbij. Over drie jaar ben ik voorzitter-af. Hoe dat zit?

Drie jaar geleden stemden we als vereniging in met nieuwe statuten, aangepast aan de moderne tijd.
Drie jaar verder, dit jaar, dus tijd om opnieuw aan de vereniging te vragen of men mij nog een tijd als voorzitter wil hebben. Daar is unaniem ja op gezegd tijdens de jaarvergadering. Ik voel me heel vereerd met dit in mij gestelde vertrouwen. Gelukkig kan ik de komende periode van drie jaar vertrouwen op een sterk en enthousiast bestuur om me heen, want alleen lukt het echt niet!

In de komende periode van drie jaar - die ook mijn laatste termijn als voorzitter zal zijn - weet ik me gesteund door een krachtige en enthousiaste penningmeester Robbert Lammerts, de ervaren netwerker Frans van Schoot en de enthousiaste publiciteit en treffen (mede)organisator Marjolein van Dillen. En sinds afgelopen maart dus ook door een nieuwe secretaris Peter Robbemond en algemeen bestuurslid Herbert Niessen.

Tijdens onze eerste bijeenkomst hebben we de taken verdeeld, want al voeren we gezamenlijk beleid, het is handig om voor elk onderdeel 1 leidend bestuurslid te hebben.

Robert heeft zijn handen flink vol aan de financien, Peter neemt naast het secretariaat het voortouw richting ons blad Ligfiets&. Marjolein is leidend mbt de kampeer- en toercommissie en de promotie. Frans neemt infrastructuur en externe contacten voor zijn rekening en Herbert wordt niet alleen de bestuurs-contactpersoon voor cycle vision, maar hij heeft ook ideeen om de Technische en Wetenschappelijke commissie nieuw leven in te blazen!

Dan blijft er - naast de algemene leiding - voor mij nog over het vrijwilligers-en personeelsbeleid, ligfiets.net en het wedstrijdgebeuren.

Voor al dit werk zijn het natuurlijk vooral de vrijwilligers in de commissies die het werk doen en daarvoor waardering en veel lol krijgen! Eigenlijk te leuk om niet nog veel meer mensen daarin te betrekken. Dus als het nou gaat kriebelen....

zaterdag 22 maart 2014

Op de goede weg

We zijn duidelijk op de goede weg, zoals tijdens de bijeenkomst op 23 maart in Woerden te merken zal zijn. Het eerste goede nieuws is dat we niet alleen in Peter Robbemond een uitstekende kandidaat secretaris hebben gevonden, maar dat we ook een prima kandidaat bestuurslid hebben gevonden in Herbert Niessen. Verder zijn er tal van plannen te zien en te horen op de altijd gezellige ALV in Woerden. Iedereen is dus van harte welkom om zondag, of misschien zelfs al zaterdagavond er bij te zijn!

Kom allemaal :)

Ook op de goede weg, maar dan op een heel andere manier, is wat er gebeurt rondom de A13-A16 bij Rotterdam. Vanuit Rijkswaterstaat is er besloten om dit extra stuk snelweg aan te leggen. Nu word ik normaal gesproken niet echt warm van de aanleg van nieuw auto-asfalt. En op dit stuk zat ik ook niet echt te wachten. Maar als dit besluit toch is genomen, kunnen we beter kijken hoe we daar zoveel mogelijk ons voordeel mee kunnen doen. Met grote inbreng van de afdeling Rotterdam van de fietsersbond is er zeer constructief overleg met de stedelijk ontwerpers. Eerder deze week zaten we met elkaar om tafel om te zien waar de werkzaamheden juist ook voor fietsers voordelen kan opleveren. En het gaat allemaal nog heel wat jaren duren, maar op bijna elke plaats is er gekeken hoe er betere, snellere, directere, soepeler fietsverbindingen meegenomen kunnen worden. En, heel fijn, de ontwerper neemt duidelijk het voortouw waardoor de voor fietsers gunstige en belangrijke elementen vanaf het allereerste stadium in de plannen worden meegenomen.

Wie weet is dit een mooie aanzet voor de F20, van Hoek van Holland tot Gouda!